تغییر چگونه ایجاد می شود؟

امروزه همه به وضع موجود جامعه منتقد، گلایه مند و معترض هستند و همه از درد و رنج و مشکلات حرف می زنند، این نوع نگاه و رفتار مشکل اساسی ماست و مشکل جامعه ما از همین جا شروع می شود و این نوع نگاه ما را کر و کور می کند به چند دلیل:

1) نیمه خالی لیوان را می بینیم و به دلیل نیمه پر تشکر و قدردانی و سپاسگزاری نداریم، لذا نیمه پر هم روز به روز خالی می گردد، پس مواظب باشیم.

2) ما از ذات خدایی خود فاصله گرفته ایم چون ذات ما خلق کردن و حل کننده مشکلات و گذر از رنج ها است و باید دنبال حل مشکلات و درمان دردها باشیم با ایده های نو و خلاقانه. کسی به دلیل بیان درد و رنج ما را تشویق و بزرگ نمی کند بلکه تاریخ برای درمان، راه حل و ایده ها ایستاده تشویق می کند و برای خالقان خوب می نویسد و حرمت و ارزش قائل است.

3) از خودمان غافل می شویم

با دو سئوال کلیدی آغاز می کنیم

الف) چه کسی دوست دارد جامعه تغییر کند؟ جواب تقریبا همه دست بلند می کنند.

ب) چه کسی حاضر است خودش تغییر کند؟ جواب تقریبا تعداد کمی دست بلند می کنند.

اگر قرار است دستاوردهای ما، محیط برونی و جامعه تغییر کند بایددددددددد

تمام انرژی خود صرف تغییرات درونی کنیم و به قول جیم ران:

Inner changes outer results

إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ

لذا باید از همین امروز طرح تغییر (change plan) خود را آماده کنیم و بنویسیم.

این طرح با تحلیل وضع موجود و شناخت کامل فرد و منابع در دسترس او شروع می شود و سپس با ترسیم وضع مطلوب بر اساس منابع در دسترس فرد و در نهایت راهبردهای رسیدن به وضع بهتر به پایان می رسد.

توسعه اقتصادی

یکی از مدل های توسعه اقتصادی ایجاد اکوسیستم کارآفرینی متناسب با فرهنگ، پتانسیل ها و ... منطقه است که شامل موارد زیر است:

qشناخت و معرفی بازیگران کلیدی اکوسیستم

qتعهد به کارآفرینی برای کاهش فقر و رشد اقتصادی

qشکل گیری اجماعی فراگیر

qتعامل بازیگران اکوسیستم

qتقویت فرصت های یادگیری و سرریز دانش

qبهبود زیرساخت ها و تسهیل فرآیندهای اداری و پشتیبانی مالی

qارزیابی بازخوردها

داستان مورچه و حضرت سلیمان

روزی حضرت سلیمان پای کوه مورچه‌ی را دید که مشغول جابه‌جا کردن خاک‌های پایین کوه بود. از او پرسید: چر این همه سختی را تحمل می‌کنی؟ مورچه گفت: معشوقم به من گفته است که اگر این کوه را جابه‌جا کنم، به وصال او خواهم رسید و من به عشق وصال او می‌خواهم این کوه را جابه‌جا کنم.

سلیمان فرمود: تو اگر عمر نوح داشته باشی، نمی‌توانی این کار را انجام بدهی.

مورچه گفت: اما تمام تلاشم را می‌کنم.

حضرت سلیمان که از همتو پشتکار مورچه بسیار خوشش آمده بود، برای او کوه را جابه‌جا کرد. مورچه رو به آسمان کرد و گفت: خدایی را شکر می‌گوییم که در راه عشق، پیامبری را به خدمت موری درآورد.

درس‌های داستان

۱) در مقابل سختی‌ها تسلیم نشوید.

۲) معشوق‌تان(هدف مطلوب) چیست؟ کجاست؟

۳) از بزرگی کار نترسید.

۴) در راه عشق، پیامبری به خدمت موری درمی‌آید!

​​​

اهمیت یادگیری و آموزش

مرگ انسان با مردن جسم نیست بلکه با باور به اینکه نیازی به یادگیری و بهبود مستمر ندارم آغاز می شود!!

بهبود مستمر با فلسفه کایزن تایچی اونو مدیرعامل تویوتا اشاره به این دارد که انسان باید به وضع موجود راضی نباشد و وضع موجود را مساله ببیند تا شروع به حرکت کند.

و این موضوعی درونی است تا بیرونی به فرموده قرآن مبارک:

ان الله لایغییر ما بقوم حتی یغییرو ما باانفسهم

یا به قول جیم ران:

Inner changes outer results.

معلم خوب باید بتواند: الف) محتوای خوبی تولید کند(با کسب اطلاعات و دانش و رسیدن به بینش و آگاهی و ارایه راه‌حل)، ب) محتوای خوب را تزئین و رنگ آمیزی کند(اسلایدهای قشنگ، دکوراسیون قشنگ جای سخنرانی، نور و موسیقی متناسب) و ج) ارایه اثربخش(با نقل قول، داستان، تعامل با مخاطب، زبان بدن خوب و ...)

شاخص های تفاوت

۱) شاخص نابرابری جنسیتی یا GII(Gender Inequality ( Index

که شامل: مرگ و میر مادران

نرخ باروری نوجوانان(ترک تحصیل و ازدواج زودهنگام دختران)

توانمندسازی زنان(سهم زنان در کرسی های مجالس، نرخ ثبت نام زنان در اموزش عالی و نرخ مشارکت زنان در نیروی کار)

۲) شاخص توسعه انسانی یا HDI (Human Development

Index)

که شامل: دسترسی به آموزش(نرخ باسوادی بزرگسال و حضور دولت در آموزش)

امید به زندگی(میانگین سال های عمر)

درآمد سرانه حقیقی

۳) شاخص امنیت و آزادی یا SLI (Security and Liberty Index)

ایمن بودن از اینکه مواظب باشیم با گفتار و رفتار خود به خود ضرر و زیان نزنیم و مواظب باشیم دیگران به ما ضرر نرسانند و تا جای آزاد هستیم که در تصمیم گیری و انتخاب خود امنیت خود و دیگران را به هم نزنیم. یعنی برای انتخاب نیاز به سقلمه‌های توسط نهادهای دولتی و خصوصی داریم که ما را در صراط مستقیم قرار دهند تا به نعمت برسیم نه نقمت.

و آزادی تناقض دارد با اینکه هر که هر چه دلش خواست بکند.

​​

ما در مساله و رنج و برای حل مسأله آفریده شده ایم

این واقعیت را قبول کنیم که مساله با ما و راه‌حل در ذات ما و کار ماست و لاغیر.

​​​​کسی که مسائل بیشتری دارد ثروتمندتر است، چون مسیر قدرت و ثروتمندی امروز از کارآفرینی می‌گذرد و کارآفرینی یعنی خلق ایده و خلق ایده برای حل مسائل می‌باشد.

با سه نقل قول شروع می‌کنمل:

قران: لقَد خَلَقنَا الإِنسان‌َ فِی‌ کَبَدٍ‌

تایچی اونو:

Having no problems is the biggest problem of all

دکتر قطب‌الدین صادقی:

هر فرد و جماعتی که برای درد و رنج و مسائل‌شان گریه و زاری کنند حرمت و جایگاه بهتری نخواهند یافت بلکه پست‌تر خواهند شد. اما در مقابل کسانی که برای گذر از رنج‌ها و دردها راه حل ارائه دهند ماندگار و داری حرمت و جایگاه رفیعی خواهند بود و تاریخ از آنها به نیکی یاد می‌کند.

ما انسان ها برای راحتی و آرامش و خوابیدن خلق نشده ایم بلکه برای قرار گرفتن در دردها، رنج ها، سختی ها و مسائل آفریده شده ایم و فرار از درد و رنج یعنی فرار از زندگی، قبول مسائل یعنی زندگی.

صحبت از دردها و مسائل خود و جامعه ارزشمند نیست و شما را ارزشمند نمی کند. هر ملتی که برای دردهاش سوگواری و گریه و زاری کند جایگاه اش بهتر نمی شود بلکه کم ارزش تر خواهد شد.

قبول دردها و رنج ها و رفتن به دنبال کاهش دردها و عبور از دردها یعنی زندگی و زندگی موفقیت آمیز چیزی جز مقاومت و پشتکار برای رسیدن به درمان، راه حل و ایده نیست. ما برای این خلق شدیم که خالق بهترین راه حل ها و درمان دردها باشیم و ملتی حرمت و جایگاه دارد که برای گذر از دردها، رنج ها و مسائل خود و جامعه به دنبال راه حل باشد و به درمان و ایده برسد.

دیگران هم برای بهترین ایده ها کف می زنند و تشویق می کنند و صاحبان این ایده ها در تاریخ ماندگار خواهند شد و به خوبی از آنها یاد خواهد شد.

عبدی أطعنی حتی أجعلک مثلی، انا اقول للاشیاء کن فیکون و انت تقول للاشیاء کن فیکون

راه دستیابی به ذات خدایی مان شکرگزاری و درخواست و خواستن است.

ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ

بخواه اجابت می شود برو به دست می آورید.

جلسه مدارس متوسطه اول

آموزش و پرورش شهر بوکان ثروتمند بابت
الف) همکاران توانمند و صاحبنظر از ۳۲۹۳ همکار ۴۰ درصد فوق لیسانس و ۲ درصد دکترای تخصصی
ب) مردم علم و مدرسه دوست که کمک می‌کنند به ماها دستشان را ببوسیم و زمینه همکاری را فراهم کنیم ۵ خیر مدرسه ساز امسال و ششم هم با ما شروع کرد انشالله واسه حصار هم مدنظر داریم
@ ایجاد فضای راحت و صمیمی جهت همفکری، مشورت و همکاری در مدرسه و گرفتن راه‌حل و ایده از تمام همکاران
(شرکت مینو)
@ وظیفه آ-پ
االف) اجتماعی کردن با تشکیل سرمایه اجتماعی social capital
ب) انتقال دانش با تشکیل سرمایه انسانی human capital
سرمایه انسانی با آموزش، کسب تجربه و مهارت، بهبود سلامت جسمی و روحی شدنی است که تا حدودی با اجتماعی کردن هم همپوشانی دارد
اگر یکی از این دو بال نحیف باشه قطعا پرواز مشکل خواهد داشت.
اجتماعی کردن با گفتگو، همکاری، کار تیمی، صحبت کردن، تحمل کردم همدیگر، یاد بگیریم کم هزینه از کنار هم رد شویم، یاد بگیریم راغب حل مسائل خود و مسائل جمعی باشیم.
نگذاریم فلسفه خوش باشیم در بین جوانان شکل بگیره
چون باعث از بین رفتن خلاقیت و اخلاقیات خواهد شد.
آمدن دست خودمان نبود و رفتن هم با ما نیست خوش باشیم. بلکه ما آمده‌ایم برای خلق زیبایی‌ها، محصولات، درمان، راه‌حل دردهای جمعی
کاری کنیم بچه ایمان داشته باشند به خودشان با خودشناسی
و انجام هدایت تحصیلی
مدرسه رویای(قصه توتوچان) تتسوکو کورویاناگی حفظ امنیت(خاک)، دادن محبت(آب) و آزادی(نور) ما را به سمت بهترین‌ها می‌برد و دور کردن از آسیب‌های اجتماعی

توجه به فعالیت‌های جداب مدرسه‌ای

غربالگری و مصاحبه های تشخیصی

معلم خوب

معلم خوب باید تولید محتوا کند و زمینه‌ی خوبی برای محتوا ایجاد و ارائه اثربخشی داشته باشد.

محتوای خوب حاصل فرمول دبیر (دانش، بینش و راهکار) الف) کسب دانش، اطلاعات و بررسی وضع موجود، ب) ایجاد بینش و داشتن دیدگاه شخصی، ج) و دادن راهکار عملیاتی قدم به قدم

ارائه خوب باید بتواند توجه دانش آموزان را قلاب کند که با نقل قول، داستان کوتاه، آمار و ارقام، اصطلاح و فرمول، رویدادهای داغ، تصویرسازی امکان پذیر است.

زمینه شامل رنگ آمیزی سالن و مکان ارائه و اسلایدهای قشنگ و نور و تهویه کافی و ... است.

نقد یا انتقاد

تفاوت بین نقد و انتقاد


نقد سازنده و مثبت و همدلی ایجاد می‌کند اما انتقاد مخرب و منفی و تفرقه ایجاد می‌کند.


نقد «تحلیل و ارزیابی» و ارايه راه‌حل است اما انتقاد «پیش‌داوری» می‌کند و فقط بیان مشکل است

نقد مبتنی بر معیارهای جمعی، عقلی و علمی است، اما انتقاد برمبنای معیارهای خودمحورانه و مغرضانه صورت می‌گیرد.


نقد هم به نقاط ضعف اشاره می‌کند هم به نقاط قوت و بر داشته متمرکز است(ستایش)، اما انتقاد صرفاً روی نقاط ضعف و کمبوده تمرکز می‌کند(سرزنش).

نقد بر پایه‌ی دلایل و شواهد استوار است و شفاف سازی می‌کند، اما انتقاد به دلایل و شواهد اعتنا نمی‌کند عوام‌گرایانه و پوپولیستی است

نقد به توسعه‌ی فردی و جمعی کمک می‌کند، اما انتقاد مانعی است در مسیر توسعه‌ی فردی و جمعی.

شناخت خود

استراتژیست مطرح چینی سان تسو در کتاب هنر جنگ می گوید: فرماندهی که خودش را می‌شناسد، ولی شناختی از دشمن ندارد، گهگاهی پیروز میدان خواهد بود. فرماندهی که دشمن را می‌شناسد، ولی شناختی از خودش ندارد، در برخی نبردها پیروز می‌شود. فرماندهی که نه خودش را می‌شناسد و نه دشمن را، در هر نبردی شکست می‌خورد. فرماندهی که هم خود و هم دشمن را می‌شناسد، در هر نبردی پیروز میدان خواهد بود.

​​​​​​زندگی میدان جنگ نیست، اما در بیشتر مواقع مانند میدان کسب و کار، ترفیعات شغلی و ... میدان نبرد است و نیاز داریم به شناخت دوم، یعنی شناخت رقبا و تحلیل سوات رقبا.

اما همیشه و همیشه در تمام مراحل زندگی شناخت خود و تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید خود لازم و ضروری است.